Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům školy, zákonným zástupcům žáků a pedagogům. Cílem je primární prevence, zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami, péče o klima školy. Činnost školního poradenského pracoviště vychází z vyhlášky 75/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních a vyhlášky 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Kontakty na pracovnice školního poradenského pracoviště jsou uvedeny ve Zpravodaji pro aktuální školní rok. Tento Zpravodaj obdržel každý žák školy.
Pracovnice
- Mgr. Daňhelová Lada. speciální pedagog, výchovný poradce pro 1. stupeň, danhelova@8zscv.cz
- DiS. Hábová Adéla – sociální pedagog, habova@8zscv.cz
- Mgr. Barbora Šmídová – sociální pedagog, smidova@8zscv.cz
- Mgr. Monika Prokopcová – školní metodik prevence pro 2. stupeň, prokopcova@8zscv.cz
- Mgr. Hrudková Olga – výchovný poradce pro 2. stupeň, hrudkova@8zscv.cz
- Mgr. Burket Kateřina – ředitelka školy, burket@8zscv.cz
- Mgr. Vlasta Marková – zástupkyně ředitelky školy, speciální pedagog, markova@8zscv.cz
- Mgr. Michalíková Ludmila – zástupkyně ředitelky školy, speciální pedagog, michalikova@8zscv.cz
- Mgr. Švecová Pavlína – školní metodik prevence pro 1. stupeň, svecova@8zscv.cz
Činnost
- Poskytování podpůrných opatření
- Sledování a vyhodnocování účinnost podpůrných opatření
- Prevence školní neúspěšnosti
- Prevence sociálně patologických jevů
- Kariérové poradenství – pomoc při volbě povolání
- Péče o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtíženi a vytváření příznivého sociálního klimatu
- Předcházení všem formám rizikového chování
- Včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
- Příprava a vyhodnocování účinnosti preventivních programů realizovaných školou
- Metodická a poradenská podpora učitelů a rodičů
- Spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci
- Spolupráce s poradenskými zařízeními – PPP, SPC …
O činnosti vede ŠPP písemnou dokumentaci v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů. Pro svoji práci musí mít ŠPP souhlas se svou činností na škole od zákonných zástupců všech žáků školy. Souhlasy jsou udělovány v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Pro obecné působení ŠPP podepisují všichni zákonní zástupci žáků školy tzv. generální souhlas s činností. Generální souhlas se projednává jednou ročně na třídních schůzkách. Podpisem dokumentu rodiče souhlasí, aby pracovnice ŠPP působily na škole dle uvedené vyhlášky. Rozhodnou-li se rodiče, že souhlas nepodepíší, nemají pracovnice právo jejich dítěti své služby poskytovat.
Výchovná poradkyně a speciální pedagožky pro 1. stupeň:
- vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zařazuje je do speciálně pedagogické a psychologické péče;
- vytyčuje hlavní problémy žáka, stanovuje individuální plán podpory;
- pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a se žáky nadanými individuálně i skupinově v rámci běžného vyučování;
- průběžně a dlouhodobě pečuje o žáky s neprospěchem a vytváří předpoklady pro jeho snižování, hledá optimální vzdělávací cesty;
- vyhodnocuje účinnost realizovaných intervenčních činností, dle potřeby navrhuje a realizuje úpravy;
- radí a pomáhá učitelům při aplikaci speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů;
- prohlubuje a zlepšuje spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči;
- integruje poradenské služby poskytované školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejm. PPP, SPC;
- spolupracuje s celým týmem Školního poradenského pracoviště (vedení školy, výchovný poradce, metodik prevence);
- diagnostikuje výukové a výchovné problémy žáků;
- zjišťuje sociální klima ve třídě;
- poskytuje krizovou intervenci a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce;
- představuje efektivní techniky učení (pro žáky);
- koordinuje preventivní aktivity ve třídě, programů pro třídy apod.;
Výchovná poradkyně 2. stupně:
- poskytuje informace o specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a zákonným zástupcům
- pomáhá pedagogickým pracovníkům při vyhledávání a sledování žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost, připravuje návrhy na další péči o tyto žáky
- koordinuje péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami ( spolupracuje na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu, konzultace s rodiči a pracovníky poradenských zařízení)
- vede databázi integrovaných žáků, eviduje pedagogicko-psychologická vyšetření, soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení
- organizuje individuální porady se zákonnými zástupci a žáky při řešení výchovných a výukových problémů žáků
- pomáhá při řešení konfliktů a situací ve škole ve spolupráci s pedagogickými pracovníky
- sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další péči o tyto žáky
- nabízí poradenskou pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků, poskytuje poradenskou činnost pro rodiče i žáky
- eviduje nabídku studia na středních školách
- spolupracuje s Úřadem práce v Chomutově
- zpracovává přehled úspěšnosti žáků v přijímacím řízení
Metodik prevence
Metodik prevence se zaměřuje na:
- násilí a šikanování
- záškoláctví
- kriminalita, delikvence, vandalismus aj. formy násilného chování
- ohrožení mravnosti a mravní výchovy mládeže
- xenofobie, rasismus, intolerance a antisemitismus
- užívání návykových látek (vč. opomíjeného alkoholu a cigaret), anabolik a medikamentů
- netolismus (virtuální drogy) a gambling (patologické hráčství)
- divácké násilí
- komerční sexuální zneužívání dětí
- syndrom týraných a zneužívaných dětí
- sekty a sociálně patologická náboženská hnutí.
Sociální pedagog
Hlavní činností sociálního pedagoga je práce s klimatem školy a klimatem třídy. Realizuje preventivní aktivity, jejichž cílem je zlepšování sociálních vztahů mezi žáky, klimatu školy a třídy (patří sem realizace adaptačních kurzů, projektových dnů atd.)
- Poskytuje individuální pomoc a podporu žákům, kteří se nachází v tíživé situaci (např. nepříznivá situace v rodině, výchovné problémy, záškoláctví, užívání drog, agresivita, delikvence, ale také problémy se spolužáky, problémy se začleněním do kolektivu apod.)
- Nedílnou součástí je úzká spolupráce s rodinou žáků potýkajících se s nepříznivou situací s cílem zlepšení výchovně vzdělávacích podmínek žáka.
- Sociální pedagog spolupracuje s učiteli, výchovnými poradci a metodiky prevence, kterým poskytuje pomoc a podporu související zejména s prevencí a řešením rizikového chování žáků.
- Sociální pedagog propojuje spolupráci mezi všemi aktéry jako je škola, žák, rodina, Orgán sociálně-právní ochrany dětí, Policie ČR, PPP, spolupracuje také s neziskovými organizacemi atd., a to zejména pokud se projevuje u žáků rizikové chování a je potřeba pomoc s obtížnou rodinnou situací.