Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům školy, zákonným zástupcům žáků a pedagogům. Cílem je primární prevence, zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami, péče o klima školy. Činnost školního poradenského pracoviště vychází z vyhlášky 75/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních a vyhlášky 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Kontakty na pracovnice školního poradenského pracoviště jsou uvedeny ve Zpravodaji pro aktuální školní rok. Tento Zpravodaj obdržel každý žák školy.

Pracovnice

     

      • Mgr. Daňhelová Lada. speciální pedagog, výchovný poradce pro 1. stupeň, danhelova@8zscv.cz

      • Mgr. Vlasta Marková – zástupkyně ředitelky školy, speciální pedagog, markova@8zscv.cz

      • Mgr. Michalíková Ludmila – zástupkyně ředitelky školy, speciální pedagog, michalikova@8zscv.cz

      • Mgr. Švecová Pavlína – školní metodik prevence pro 1. stupeň, svecova@8zscv.cz

    Činnost

       

        • Poskytování podpůrných opatření

        • Sledování a vyhodnocování účinnost podpůrných opatření

        • Prevence školní neúspěšnosti

        • Prevence sociálně patologických jevů

        • Kariérové poradenství – pomoc při volbě povolání

        • Péče o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtíženi a vytváření příznivého sociálního klimatu

        • Předcházení všem formám rizikového chování

        • Včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů

        • Příprava a vyhodnocování účinnosti preventivních programů realizovaných školou

        • Metodická a poradenská podpora učitelů a rodičů

        • Spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci

        • Spolupráce s poradenskými zařízeními – PPP, SPC …

      O činnosti vede ŠPP písemnou dokumentaci v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů. Pro svoji práci musí mít ŠPP souhlas se svou činností na škole od zákonných zástupců všech žáků školy. Souhlasy jsou udělovány v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Pro obecné působení ŠPP podepisují všichni zákonní zástupci žáků školy tzv. generální souhlas s činností. Generální souhlas se projednává jednou ročně na třídních schůzkách. Podpisem dokumentu rodiče souhlasí, aby pracovnice ŠPP působily na škole dle uvedené vyhlášky. Rozhodnou-li se rodiče, že souhlas nepodepíší, nemají pracovnice právo jejich dítěti své služby poskytovat.

      Výchovná poradkyně a speciální pedagožky pro 1. stupeň:

         

          • vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zařazuje je do speciálně pedagogické a psychologické péče;

          • vytyčuje hlavní problémy žáka, stanovuje individuální plán podpory;

          • pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a se žáky nadanými individuálně i skupinově v rámci běžného vyučování;

          • průběžně a dlouhodobě pečuje o žáky s neprospěchem a vytváří předpoklady pro jeho snižování, hledá optimální vzdělávací cesty;

          • vyhodnocuje účinnost realizovaných intervenčních činností, dle potřeby navrhuje a realizuje úpravy;

          • radí a pomáhá učitelům při aplikaci speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů;

          • prohlubuje a zlepšuje spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči;

          • integruje poradenské služby poskytované školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejm. PPP, SPC;

          • spolupracuje s celým týmem Školního poradenského pracoviště (vedení školy, výchovný poradce, metodik prevence);

          • diagnostikuje výukové a výchovné problémy žáků;

          • zjišťuje sociální klima ve třídě;

          • poskytuje krizovou intervenci a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce;

          • představuje efektivní techniky učení (pro žáky);

          • koordinuje preventivní aktivity ve třídě, programů pro třídy apod.;

        Výchovná poradkyně 2. stupně:

           

            • poskytuje informace o specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a zákonným zástupcům

            • pomáhá pedagogickým pracovníkům při vyhledávání a sledování žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost, připravuje návrhy na další péči o tyto žáky

            • koordinuje péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami ( spolupracuje na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu, konzultace s rodiči a pracovníky poradenských zařízení)

            • vede databázi integrovaných žáků, eviduje pedagogicko-psychologická vyšetření, soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení

            • organizuje individuální porady se zákonnými zástupci a žáky při řešení výchovných a výukových problémů žáků

            • pomáhá při řešení konfliktů a situací ve škole ve spolupráci s pedagogickými pracovníky

            • sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další péči o tyto žáky

            • nabízí poradenskou pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků, poskytuje poradenskou činnost pro rodiče i žáky

            • eviduje nabídku studia na středních školách

            • spolupracuje s Úřadem práce v Chomutově

            • zpracovává přehled úspěšnosti žáků v přijímacím řízení

          Metodik prevence

          Metodik prevence se zaměřuje na:

             

              • násilí a šikanování

              • záškoláctví

              • kriminalita, delikvence, vandalismus aj. formy násilného chování

              • ohrožení mravnosti a mravní výchovy mládeže

              • xenofobie, rasismus, intolerance a antisemitismus

              • užívání návykových látek (vč. opomíjeného alkoholu a cigaret), anabolik a medikamentů

              • netolismus (virtuální drogy) a gambling (patologické hráčství)

              • divácké násilí

              • komerční sexuální zneužívání dětí

              • syndrom týraných a zneužívaných dětí

              • sekty a sociálně patologická náboženská hnutí.

            Sociální pedagog

            Hlavní činností sociálního pedagoga je práce s klimatem školy a klimatem třídy. Realizuje preventivní aktivity, jejichž cílem je zlepšování sociálních vztahů mezi žáky, klimatu školy a třídy (patří sem realizace adaptačních kurzů, projektových dnů atd.)

               

                • Poskytuje individuální pomoc a podporu žákům, kteří se nachází v tíživé situaci (např. nepříznivá situace v rodině, výchovné problémy, záškoláctví, užívání drog, agresivita, delikvence, ale také problémy se spolužáky, problémy se začleněním do kolektivu apod.)

                • Nedílnou součástí je úzká spolupráce s rodinou žáků potýkajících se s nepříznivou situací s cílem zlepšení výchovně vzdělávacích podmínek žáka.

                • Sociální pedagog spolupracuje s učiteli, výchovnými poradci a metodiky prevence, kterým poskytuje pomoc a podporu související zejména s prevencí a řešením rizikového chování žáků.

                • Sociální pedagog propojuje spolupráci mezi všemi aktéry jako je škola, žák, rodina, Orgán sociálně-právní ochrany dětí, Policie ČR, PPP, spolupracuje také s neziskovými organizacemi atd., a to zejména pokud se projevuje u žáků rizikové chování a je potřeba pomoc s obtížnou rodinnou situací.

              Další dokumenty