Dne 4. listopadu 2019 jsme se z naší školy vydali na střední školu ESOZ v Chomutově. Když jsme tam dorazili, tak si nás s úsměvem na tváři vyzvedl pan učitel Evžen Snášel. Poté jsme se přesunuli do učebny fyziky, kde nám pan učitel vysvětloval, na jakém principu fungují různé druhy elektráren. Dozvěděli jsme se, např. že voda, která se přivádí do tepelné a jaderné elektrárny, se vyčistí, a minerály se odejmou kvůli tomu, aby voda nebyla vodivá a aby tyto minerály nepoškodily lopatky turbíny. Také jsme zjistili, že větrné elektrárny mají různý počet lopatek, nejen tři, které jsou u nás nejobvyklejší, ale existuje třeba i jednolopatková větrná elektrárna. Solární panely vyrábí nejen elektrickou energii (tzv. fotovoltaický systém), ale mohou ohřívat i vodu, kterou doma využíváme (tzv. fototermický systém).
Když jsme si vytvořili dokonalou představu, jak jednotlivé elektrárny fungují, šli jsme se podívat na 3D modely, které naznačovaly výrobu energie. Také jsme si zasoutěžili, když jsme vyplňovali kvíz, kde jsme třeba zjistili, že když na hrnec, ve kterém vaříme, dáme pokličku, tak se efektivita zvýší o 150–300 %, nebo že se voda v myčce ohřívá přibližně na 60 °C. Nakonec jsme před budovou na schodech nafotili pár společných fotek a šli zpátky do školy. Exkurze byla super a doufáme, že nebyla poslední.
Jane Anna Richter a Petr Janoušek (8. A)